Fakta Cristian Romero

Pemain pertahanan Argentina itu menunjukkan prestasi yang baik sebagai pertahanan utama pasukan Atlanta.

AFP/Miguel Medina
0 135

Kekalahan 2-4 kepada Liverpool menunjukkan Manchester United sangat memerlukan pertahanan tengah yang baru. Terkini, The Red Devils dilaporkan berminat untuk membawa Cristian Romero dari Juventus.

Dalam perlawanan menentang Liverpool, bahagian pertahanan tengah Manchester United sangat rapuh sejak ketiadaan Harry Maguire. United sangat memerlukan pertahanan tengah yang bagus dan berkualiti untuk menjadi rakan gandingan Maguire. Pemain tersebut mesti seharusnya mampu bermain dengan gandingan pemain lain seperti Maguire lakukan pada sebelum ini.

Setakat ini, banyak pertahanan tengah dikaitkan dengan United. Bermula dengan pemain yang berpengalaman serta bertaraf dunia sehingga pemain-pemain muda berstatus wonderkid.

Sky Sports mendakwa Manchester United mempunyai sasaran perpindahan pemain yang baru. Mereka mahu membawa masuk Cristian Romero dari Juventus.

Menurut laporan itu, Romero telah lama berada di radar The Red Devils pada ketika ini. Sejak dia dipinjamkan ke Atalanta, pemain pertahanan Argentina itu menunjukkan prestasi yang baik sebagai pertahanan utama pasukan tersebut. Dia mempunyai gaya permainan yang agresif ketika bertahan.

Bukan hanya itu, dia juga pandai membantu serangan di mana dia berjaya menjaringkan tiga gol dan lima assist pada musim ini. Oleh yang demikian,Manchester United berminat untuk menandatanganinya pada hujung musim ini.

Manchester United dilaporkan akan mengalami masalah dalam mendapatkan khidmat Romero. Pada masa ini Atalanta mempunyai klausa untuk menjadikan pemain pertahanan tetap. Atlanta dilaporkan akan mengaktifkan klausa pelepasan sebanyak 25 juta euro dari Juventus.

Tetapi Atalanta dilaporkan bersedia menjual Romero kepada Manchester United dengan bayaran 40 juta euro pada musim panas ini.

Bagaimana rupa Cristian Romero?

Dilahirkan di Cordoba, Argentina, Romero memulakan kariernya di kelab domestik Belgrano pada 2016. Dia membuat penampilan sulung pada usia 18 tahun semasa perlawanan liga menentang Independiente pada bulan Ogos tahun itu.

Selama dua musim bersama Belgrano, Romero membuat 19 penampilan dalam semua pertandingan. Romero kemudiannya berpindah dari Argentina ke Eropah. Dia menyertai Genoa pada bulan Julai 2018.

Debutnya di Itali berjalan lancar, tetapi dalam penampilan keduanya Romero dikeluarkan ketika menentang Udinese, walaupun sekurang-kurangnya dia menjaringkan gol pertamanya di Genoa. Tetapi dia memberikan kesan yang cukup baik pada musim 2018/2019. Juventus menandatanganinya pada penutupan musim ini, sebelum meminjamkannya kembali ke Genoa.

Walaupun kembali ke musim yang baik di Genoa, Romero mendapati peluangnya di dalam pasukan utama Juventus adalah terhad. Bos Juventus yang baru, Andrea Pirlo, meminjamkannya ke Atalanta untuk musim 2020/2021.

Romero telah menikmati musim yang luar biasa di Atalanta, termasuk tujuh penampilan di Liga Juara-Juara. Dia tidak pernah mewakili Argentina di peringkat antarabangsa senior, tetapi membuat tujuh penampilan untuk pasukan Bawah 20 tahun negara itu.

Semasa menyertai Atalanta, Romero ada memperkatakan keinginannya untuk bermain dalam pertandingan elit. “Ini adalah impian lain bagi saya, terutama bermain di Liga Juara-Juara Eropah. Saya hanya menontonnya di TV di Argentina dan di Genoa, “kata Romero di laman web rasmi Atalanta.

“Bermain di Liga Juara-Juara adalah sesuatu yang lain, saya harus memberikan sesuatu yang lebih bagus dalam permainan bola sepak.”

“Saya berterima kasih kepada Genoa, kerana mereka membawa saya ke Itali dari Argentina, di mana saya kecewa disebabkan kekurangan minit permainan. Oleh itu, terima kasih kepada Genoa untuk semua yang mereka lakukan untuk saya. Sekarang saya di sini, saya tidak sabar untuk bermain, untuk memperjuangkan pasukan ini, saya sangat gembira. ”

“Saya seorang pemuda dengan banyak impian di kepala saya, saya ingin menyarung jersi pasukan antarabangsa Argentina, yang merupakan tujuan utama saya.”